KLINISK DIÆTIST
Kostplaner & Vægttab
Kostvejledning & Livsstilsændring

 

Pas godt på dine tarmbakterier

Aut. Klinisk Diætist. Jeg tilbyder højt specialiseret kostvejledning, kostplaner, diætvejledning, vejledning i vægttab, slankekur, sundhed og livsstil samt livsstilsændringer.

Hvis du spiser sundt, er dine tarmbakterier dine bedste venner. Tarmens mikrobiota er et komplekst økosystem, og dens betydning for sundhed og sygdom er de senere år blevet det ”nye sort” indenfor forskning.

Selv om der er uhyrligt meget, vi endnu ikke ved om tarmens mikrobiota, så er der generel enighed om, at det du spiser påvirker sammensætningen af bakterier og har indvirkning på vores helbred. Der ingen ”opskrift” på en optimal mikrobiota, hvert menneske har sin egen unikke sammensætning. Vi ved dog, at en stor mangfoldighed af bakterier (øget biodiversitet) er godt.

Du kan påvirke tarmens bakterier i en gunstig retning, hvis du spiser en sund og varieret kost, som indeholder både pro- og præbiotika.

Probiotika er levende mikroorganismer. De mest velkendte er Lactobaciller og bifidobakterier, også kendt som mælkesyrebakterier, som eksempelvis findes i syrnet mejeriprodukter, kefir, miso og fermenteret kål/grøntsager. Probiotika findes også som tilskud.

Præbiotika er næring til mikrobiotaen såsom resistent stivelse (som vores fordøjelsesenzymer ikke kan nedbryde) og fiber. Eksempler på præbiotika er grøntsager, bær, frugt, kartofler (gerne kolde), gryn, rugbrød, linser og bønner, nødder og HUSK.

Ud over at være gavnlig for mikrobiotaen i vores tarm, har en kost rig på fiber og fuldkorn flere gode egenskaber. Blandt andet øges mætheden, så det bliver lettere at holde vægten, blodsukkeret stabiliseres, afføringens passagetid gennem tarmen øges, og så forebygger det tarmkræft.

Luftdannelse og oppustethed er helt naturligt, når du spiser en sund og varieret kost med masser af fibre og fuldkorn. Det kan være en god ide at øge indtaget gradvist over nogle uger. Husk også at drikke ca. 2 liter vand (væske) dagligt, så du undgår forstoppelse.

Hvis du vil passe godt på dine tarmbakterier, så spis sundt og varieret og spis gerne syrnet mejeriprodukter, miso, fermenteret kål/grøntsager, fibre og fuldkorn. Hvis du har cøliaki eller undlader gluten af andre årsager, følger modediæter som LCHF eller palæokost, så vær ekstra opmærksom på, om du får tilstrækkelig med fiber og fuldkorn. Desuden er tarmskylninger er ikke nogen god idé, da det får både de gode og dårlige bakterier til at forsvinde.

Følg med

Kom med på mit nyhedsfeed - så får du direkte besked om særlige tilbud, produkter og spændende nyheder - før alle andre.

© Copyright 2018 - Malene Lyngesen. Alle rettigheder forbeholdes. Indhold må kun kopieres efter aftale.
Webdesign: CAPEGENIUS